Nyhetsbrev #32

Publisert 26. juni 2025

Dette nyhetsbrevet har kun ett tema og er forfattet av prosjektlederne fra kunde- og leverandørsiden

Bestillingsløsning på helsenorge.no – Pasientportalen

Utviklingen er godt i gang. Vi jobber nå med en minimumsløsning – en forenklet førsteversjon av systemet – som skal prøves ut i liten skala til høsten. Den inneholder kun de mest nødvendige funksjonene, slik at vi kan teste om vi er på rett vei før vi bygger videre.

Vi utvikler løsningen etter smidige prinsipper, som betyr at vi jobber stegvis og justerer underveis basert på tilbakemeldinger fra de som tester. På den måten unngår vi å bruke tid og ressurser på noe som ikke fungerer i praksis. Erfaringene fra utprøvingen blir avgjørende for hvordan vi videreutvikler løsningen.

Utprøvingen starter med helseforetakene i Helse Midt-Norge og Helse Vest. I første fase retter vi oss mot en avgrenset pasientgruppe bestående av diabetespasienter med kontinuerlig glukosemåling (CGM) og pasienter som benytter CPAP-maskin.

Et solid datagrunnlag i Medusa er også helt sentralt. For at informasjonen som vises på Helsenorge.no skal gi mening for brukeren, må dataene presenteres i riktig kontekst. Målet er å skape trygghet – ikke usikkerhet som fører til telefoner og e-poster. Derfor er det viktig at løsningen bidrar til færre henvendelser, ikke flere.

For å få til dette, er det avgjørende at vi har fokus på det arbeidet som allerede er påbegynt med å sikre datakvalitet i Medusa. Vi må sørge for at datagrunnlaget tilfredsstiller kravene – både teknisk og innholdsmessig – slik at sluttbrukeren får en god og forståelig opplevelse.

Som en del av dette arbeidet vil det bli stilt krav om mer enhetlige arbeidsprosesser på tvers av helseforetakene. Et konkret eksempel er bruken av kodefeltet for utstyr i Medusa. Tidligere har enkelte foretak benyttet lokale koder for å skille mellom nytt og resirkulert utstyr. Fremover vil det være behov for felles praksis og tydelige prosesser for hvordan dette skal håndteres – dersom man ønsker å skille det – og det vil være et krav at alle benytter nasjonale NKKN-koder på utstyr». Et annet eksempel er tolkningen av «behandlig avsluttet» i Medusa. Denne informasjonen knyttes til innbyggers inngangsbillett på helsenorge.no og må være entydig nasjonalt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *