Nyhetsbrev #27

Publisert 20. september 2024

Bestillingsløsning for behandlingshjelpemidler

Som omtalt i tidligere nyhetsbrev er det et nasjonalt initiativ på å etablere en bestillingsløsning for pasienter. Det er startet opp en tidligfase som skal gi bedre beslutningsunderlag for en avtale om utvikling av løsning på Helsenorge. Det vises til egen informasjon om initiativet, RHF IKT-direktørenes vedtak samt tentativ tidsplan som Systemeierstyret den 18.09.2024 sendte ut til BHM-ledere, regionale systemeiere og forvaltere av Medusa.

Nytt i NKKN

Enklere innmelding av endringer på NKKN-koder! Om du oppdager en feil på en NKKN-kode så vil vi at du gir beskjed. Gå til https://nkkn.nhn.no, klikk på «Logg inn» og velg region. Deretter søk opp NKKN-koden og trykk på «Nytt endringsforslag» 🙂

NKKN publiserer «produktstøttedatoer»!  Om du har dokumentasjon på «End Of Life» eller «End Of Sale» datoer på utstyr så ønsker vi at du sender det til oss på nkkn@medusaforvaltning.no. Vi ønsker å legge det inn på NKKN-kodene, slik at datoene overføres til Medusa og blir synlige på respektive utstyrsindivider i alle HF. Disse datofeltene på NKKN-koder er i Medusa beskyttet mot lokal overskriving.

Lab-kategorier! RKMTU sitt kategoritre ligger i NKKN, og nå har RKMTU utvidet med en ny «gren» for lab-utstyr. Denne første versjonen av lab-kategorier er tilpasset formål rundt anskaffelser og dekker ikke nødvendigvis en serviceingeniørs behov. Ta en kikk her: Norsk Klassifisering Koding & Nomenklatur (nhn.no)

Nasjonale utskriftsformularer

For å redusere hvert HF sin ressursbruk på testing og vedlikehold av lokale tilpasninger, utvikler FvR nasjonale versjoner av enkelte utskriftsformularer.  Det er nå etablert en nasjonal utstyrsrapport, «Utstyrsinfo», som erstatter lokale varianter av  «Utskrift utstyr» og en nasjonal «Servicerapport» på arbeidsordre som erstatter lokale varianter av «Servicerapport»/ «Servicebilag». Disse ligger nå på høring i alle TEST-miljøer og vil bli lagt i produksjon om kort tid. De som unntaksvis har behov for å beholde en lokal variant melder fra om dette gjennom vanlige kanaler lokalt og regionalt. Arbeidet fortsetter med flere utskriftsformularer, den neste som er nesten lik i alle baser er «Følgebrev»/ «Pakkseddel».

Info fra FvR høstsamling

Behov for endringer i inaktiverings- og kassasjonsårsaker. Disse årsakene er ikke helt i overenstemmelse med hvordan de i følge SoftPro skal brukes for å støtte behandlingsreglene i Medusa. Utstyr som ikke er «Aktiv» i Medusa vil enten være midlertidig «Inaktiv» eller permanent «Kassert». Til hver av statusene velger man blant ulike årsaker. FvR skal nå utarbeide nye valg for årsak samt lage en plan for å konvertere gamle statuser og årsaker.

Behov for endringer i prosesstiltak. Etter å ha brukt gjeldende valg for tiltak på arbeidsordre i Medusa i noen år, skal vi nå vurdere nytteverdien av disse i bl.a. fellesdatabasen sett i forhold til kompleksiteten ved bruk av dem. Det er behov for konsolidering og forenkling.

Behov for nytt kvalitetssikringsmiljø (QA-miljø). Et tema på samlingen var nytt QA-miljø som tidligere omtalt. Dagens testmiljøer brukes til mange andre ting enn kun bugfix-testing (f.eks. medusakurs eller integrasjonstesting), og det er behov for et eget miljø som er tilnærmet likt driftsmiljøet over lengre perioder. I løpet av neste år planlegger vi å etablere et mer stabilt QA-miljø mellom test- og driftsmiljøene.

Forvaltningsrådet ønsker deg en fin høst når den måtte komme i den delen av landet du bor i 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *